Wednesday, March 10, 2010

* SUKAN Timba ilmu daripada 'si kidal'

LEE Chong Wei memulakan cabaran merangkul kejuaraan badminton berprestij dunia � Seluruh England � di Birmingham, hari ini dengan harapan latihan khusus disediakan jurulatihnya, Misbun Sidek akan merealisasikan impian itu.

Chong Wei, pilihan pertama kejohanan akan turun berdepan pemain India, Chetan Anand di pusingan pertama, hari ini, mengejar kejuaraan yang menjadi impian setiap pemain badminton dunia. Dia tampak begitu bersemangat dan sudah bersedia menggempur Arena Tertutup Nasional di Birmingham.

Pengurus Besar Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Kenny Goh, yang berada bersama pasukan kebangsaan di Birmingham, merumuskan Chong Wei dan barisan pemain yang lain sudah bersedia turun ke gelanggang.

"Daripada pemerhatian saya, semua mereka termasuk Chong Wei sudah bersedia," kata Kenny, ketika dihubungi di Birmingham, semalam. "Semalam (kelmarin), mereka turun menjalani latihan tiga sesi dan tampak dalam prestasi terbaik.

"Walaupun cuaca di sini sejuk tetapi ia sama sekali tidak mengganggu latihan pemain kebangsaan," kata Kenny.

Untuk memastikan Chong Wei akan berjaya kali ini, jurulatihnya, Misbun, melatih anak didiknya itu bermain dengan pemain tangan kidal, dengan jangkaan dia akan membiasakan diri apabila kemungkinan berdepan musuh ketatnya, Lin Dan dalam final nanti.

"Ia tidak sama seperti bermain menentang Lin Dan," kata Misbun, yang dipetik dari Birmingham. "Tetapi ia akan membantu Chong Wei menyiapkan diri. Lebih penting, dia perlu sentiasa fokus andai turun menentang Lin Dan."

Selain Chong Wei, tumpuan turut terarah kepada beregu lelaki Koo Kien Keat-Tan Boon Heong, pilihan pertama dan juara 2007 yang juga pasangan tunggal daripada skuad kebangsaan, yang akan membuka saingan menentang jaguh veteran Denmark, Lars Paaske-Jonas Rasmussen.

Dalam perseorangan wanita, Wong Mew Choo berdepan halangan sukar pusingan pertama menentang pilihan ketiga, Jiang Yanjiao dari China sementara Chin Eei Hui-Wong Pei Tty, pilihan keempat beregu wanita, berdepan pasangan Indonesia, Meiliana Jauhari-Greysia Polii.

No comments:

LinkWithin

 

blogger templates | Make Money Online